Gdzie znajdziemy kolagen w pożywieniu?

Organizm każdego z nas produkuje naturalny kolagen, ale w wieku około 25 lat nie jest w stanie już go dostarczać w odpowiednich ilościach. Dlatego trzeba dostarczać go do organizmu w postaci odpowiedniego pożywienia. Dobrym pomysłem są na przykład różnego rodzaju galaretki czy chrząstki, które są w kolagen wyjątkowo bogate.

Nie bez powodu takie pożywienie uchodzi za zdrowe dla stawów. Nie można tej kwestii lekceważyć, ponieważ kolagen jest w naszym organizmie praktycznie wszędzie: we wszystkich tkankach chrzęstnych i łącznych. Jest to substancja, która wypełnia wszystkie wolne przestrzenie. Nazywana jest naturalnym klejem i stąd też jego nazwa.

Pojawienie się większych ilości kolagenu w naszej diecie jest naturalną odpowiedzią na zmniejszające się możliwości organizmu w zakresie jego produkcji. Dietetycy polecają wszystkie produkty z żelatyną, na przykład galaretki owocowe i golonko. Prezentowana tutaj zasada to zasada zdecydowanie intuicyjna, która mówi nam po prostu, że jeśli czegoś będzie brakowało w naszym organizmie, należy to po prostu uzupełnić. Do niedawna opieraliśmy się po prostu na tym filozoficznym założeniu, a dzisiaj wiemy na pewno, że jest ono prawidłowe i ma poparcie medyczne.

Dania z kolagenem

W jakich pokarmach znajdziemy kolagen?

Kolagen i budujące go aminokwasy znajdziemy w bardzo wielu różnych produktach, które wcale nie są typowym dietetycznym dziwactwem i na pewno nie są to też żadne produkty egzotyczne. Wśród nich jesteśmy w stanie wymienić galaretki z nóżek wieprzowych oraz cielęcych, różnego rodzaju zupy i galaretki z kurzych łapek, ryby w galarecie, sproszkowane płetwy i chrząstki rekina, głowizny, gotowane chrząstki, golonki i podroby.

Trzeba tutaj pamiętać o dwóch kwestiach. Po pierwsze, kolagenu nie da się przyjąć na zapas, więc nie należy przesadzać z ilością posiłków. Więcej nie oznacza w tym przypadku lepiej i znacznie lepszym pomysłem jest ułożenie swojej diety w taki sposób, by zawsze znajdowało się w niej coś z dużą ilością kolagenu, ale by nie było tego za dużo. Drugą kwestią jest to, że wiele z tych produktów jest dość ciężko strawnych, a do tego ich kaloryczność bywa wysoka. Dlatego trzeba przykładać podwójną staranność do swojej diety, ponieważ dostarczenie organizmowi kolagenu wraz z potężna dawką kalorii będzie dla niego niedźwiedzią przysługą.